Sunday 4 November 2012

Kenapa Jadi Pemimpin

Assalamualaikum...entry kali ini berkisah tentang diri saya... boleh dikatakan personal la... dan saya harap semua yang membaca dapat ambil yang jernih buanglah yg keruh yer...Kenapa jadi pemimpin.? Apa itu pemimpin.? bagaimana pemimpin yg baik.? Jenis2 pemimpin yg ada di dunia skrng ini... itu lah antara yang ingin sy kongsikan bersama...

Saya ialah seorang pemimpin, bukan nak perasan...tetapi ingin memberitahu... kenapa saya jadi pemimpin...kerana saya fikir diri saya tidak baik, apabila saya jadi pemimpin saya akan cuba untuk berubah dan mengubah diri saya ke arah kebaikan...bukan apa, kita pemimpin wajib jalankan tanggungjawab kita sebagai pemimpin... saya tahu saya masih banyak kelemahan yang saya sepatutnya ubah...

Pemimpin ialah org yang memimpin ssesuatu oganisasi, mahupun sekolah ataupun negara... banyak pemimpin  yg saya perhatikan inginkan glamor sedangkan tanggungjawab diabaikan... kalau sekali sekala,, xpelah jgak, ini tidak siap marah org yg menegurnya utk melakukan tugas nye lagi..! inilah pemimpin yg tahu NAK tp TAKNAK... mahu jadi pemimpin tetapi taknak buat tugas. Pemimpin yg baik ialah pemimpin yang dapat memimpin dirinya serta org lain ke arah yg baik.

Ada seorang bakal pemimpin. Seorang hamba Allah yg cukup sifatnya, bakal menjadi pemimpin... tetapi tak tahu erti seorang pemimpin.. Seperti yg saya cakap, pemimpin harus jalankan tugas.. jalankan tugas bagaimana.? BERSAMA-SAMA anak buahnya...bukan hanya pandai menyuruh tetapi tidak melakukannya. Bukan saya ini perfect, tetapi saya terpaksa menegur, saya harap kpd hamba Allah ini, silalah ambil ikhtibar.

Seorang yg menjadii pemimpin jga haruslah mewarwarkan bahawa dy telah mnjadi pemimpin. Bukan nak berbangga tetapi cukuplah utk mengelakkan orang bercakap di belakang kita. Contohnya, seorg pemimpin menyuruh rakannya mendiamkan hakikatnya sbg pmimpin, mungkin ada yg akan mengatakan, alah dy tu, saje la tu nak tunjuk baik... taknak menunjuk-nunjuk lulusnya dy menjadi pemimpin...

Hermm...saya rasa cukuplah stkat ni saja...maafla entry post kali ini panjang letih korang nak baca... sekadar renungan bersama... :)

*pemimpin tdk dkira fizikalnya lihatlah diatas..
^.^ bangga kan kita sbg umat islam ada kanak2 seperti ini
tetapi GAGAL kita sbg ISLAM jka
GAGAL berbuat begini..
.

2 comments: